Vijf redenen voor huiswerkbegeleiding

19/01/2016

studerenLeerlingen zien zelf vaak het nut niet in van huiswerkbegeleiding. Waarom moeten ze per se op dat tijdstip huiswerk maken in plaats van met een bal het park in? Er zijn redenen genoeg te bedenken waarom huiswerkbegeleiding wel degelijk nuttig is, hierbij de vijf belangrijkste.

1. Achterstand en slechte cijfers

Als een leerling slechte cijfers haalt, terwijl het zelf het gevoel heeft er alles aan gedaan te hebben, weet je dat een beetje begeleiding niet verkeerd zal zijn. Door tijdige signalering, hoeft het nog lang niet te laat te zijn en kunnen slechte cijfers met een beetje inspanning weer opgehaald worden. Hoe later gestart wordt met het inhalen van een achterstand, hoe kleiner de kans op succes is. Huiswerkbegeleiding kan helpen de achterstand terug te dringen en de cijfers verhogen.

2. Niet structureel huiswerk maken

Structuur is onmisbaar voor leerlingen. Door bepaalde structuren in te brengen wordt huiswerk een gewoon onderdeel van de dag. Met huiswerkbegeleiding kan de structuur aangeleerd worden en wellicht gestimuleerd. Wie gestructureerd werkt, houdt ook genoeg tijd over voor leukere dingen.

3. Planning is het halve werk

Leerlingen die een agenda niet goed gebruiken, kunnen extra begeleiding nodig hebben. Een agenda goed gebruiken is dan ook een vak apart. Door structuur in een agenda aan te brengen, wordt het huiswerk overzichtelijk en haalbaar. Voor een leerling is een onoverzichtelijk geheel al snel iets waar hij helemaal niet aan begint. Samen met een huiswerkbegeleider is het maken van een planning eenvoudig en door bepaalde trucjes aan te leren, kan een leerling zelf snel en gemakkelijk plannen.

4. Huiswerkbegeleiding in de vorm van bijles

Voordeel van bijles is dat een leerling extra tijd aan een vak besteed. Bijvoorbeeld in het geval van Engels bijles, door een uur bijles Engels in de week, is een leerling een uur geconcentreerd met het vak Engels bezig. Alle tijd die besteed wordt aan een vak waar een leerling minder goed in is, is nuttige tijd. Met bijles kunnen cijfers weer opgekrikt worden en door een leerling een vak eens op een andere manier uit te leggen, kan ook goed helpen.

5. Leerafwijkingen helpen niet mee in het leerproces

Voor leerlingen met leerafwijkingen als dyslexie of dyscalculie kunnen met gespecialiseerde huiswerkbegeleiding gewoon naar intelligentie functioneren. Door een leerling met een dergelijke leerafwijking op de juiste manier met leerstof te benaderen wordt het inzichtelijk en te begrijpen. Een taalachterstand kan ook een reden zijn voor extra begeleiding, evenals aandoeningen als bijvoorbeeld ADHD of ADD.

Deel mee!Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedInShare on FacebookShare on Google+Email this to someone

No Comments

Comments are closed.